امروز: چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۳
تعداد بازدید: ۲۱۸

صدای تلاوت خوشِ قاری قرآن از بلندگوهای مسجد به گوش می رسد؛ صوت زیبایی که خبر از نزدیک شدن لحظه اذان دارد.

 

کد خبر: ۳۲۶۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۳

به گزارش حرف لر  به نقل از وبلاگسرزمین هزار چشمه نوشت:

صدای تلاوت خوشِ قاری قرآن از بلندگوهای مسجد به گوش می رسد؛ صوت زیبایی که خبر از نزدیک شدن لحظه اذان دارد.

همانی را می گویم که باید هر لحظه به یادش باشی. همانی که محور همه خوبی ها و مآمن تمام رأفت هاست.

همانی که خداست و خانه اش همین مسجد است. مسجدی که دیروزش با امروزش تفاوت هایی کرده است. تفاوت نه از حیث مسجد بودنی که فی نفسه مسجد است بلکه از این حیث که کارائی و کاربردهای گوناگون گذشته اش را ندارد و درهایش ساعتی باز و بسته می شود.

گشودن در هایی که زمینه ساز فرود و فراز همان رحمت الهی را در خانه معبود فراهم می کنند و بندگان را برای عبودیت خالص به سوی خود می خوانند.

عبودیتی که نه فقط در اقامه نمازِ تنها که باید در تجمعات و همفکری ها، دورهمی های ایمانی و انسانی، کلاس های درس قرآنی و غیر قرآنی، انواع مشاوره ها و در یک کلام ساختار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دینی و حتی علمی بروز و نمود عینی داشته باشد.

اما امروز دیگر این نمود و کارائی چندمنظوره و محوری دیروز را ندارد.

در چرایی اینکه چرا مسجد دیگر این محوریت را ندارد صاحبان دین و اندیشه و فرهنگ سخن زیاد گفته اند.

از اینکه شاید فرهنگسراها مساجد را به حاشیه بردند تا اینکه برخی عوامل اجتماعی و تغییر ساختارهای شکلی و زندگی جامعه تغییر کرده و یا اینکه درب های مسجد تنها برای موقع نماز باز است و در بقیه موارد بسته اند!

مثلا در همان دوران عباسی، مسجد با تمام اهمیتی که برای خلفا داشت به عنوان مرکز ثابت افراد مذهبی قرار گرفت و از آنجا که کاخ های باشکوهتر مرکز قدرت سکولار شد خلیفه و دیگر دولتمردان از افرادی که تحت حکومت آنها بودند به نحو چشمگیری فاصله گرفتند.

روبرت هیلن برند، در کتاب معماری اسلامی خود، مسجد را جلوه کلیه رمز و راز های معماری عرفانی اسلامی و قلب آن می داند و معتقد است از همان ابتدا نقش نمادین آن برای مسلمانان آشکار بود.

معماری مسجد در اهدافش و روحانیتی که می آفریند از باطن وحی قرآنی الهام می گیرد و حتی ساختار مسجد به گونه ای شکل گرفته تا از طریق رمز و تمثیل با روشی خیره کننده اسماء و صفات الوهیت را جلوه گر سازد.این تعریف و بیان کافی است تا نشان بدهد در این درک اخیر و تمثیل این معمار معروف خیلی چیزها نهفته است و اثر دارد.

همان آثار و برکاتی که از کاهش آمار جرم و جنایت و حتی طلاق گرفته تا بهتر شدن روحیات فکری، روانی و فرهنگی جامعه را به دنبال می آورد.

جامعه ای که دینی است و مذهب شکل دهنده و محور آن است امّا مسجد به عنوان پایگاه وحدت، اخوت و دیانت جایگاهش در همین جامعه امروزین کجاست.

اهل بیت (علیهم السلام) از نماز خواندن در مسجد نمی‌گویند؛ در کلام ایشان سخن از رفت و آمد به مسجد است. تفسیر و تاویل از این رفت و آمد همان اثرگذاری معنوی و روحی در افراد اجتماع است که وقتی در درون منشور گوهر کمال انسانی را براق و نورانی می کند، در برون نیز در بهتر شدن جامعه و نقش های مختلف افرادش نقاشی زیباتری می کشد که تنها از همین پایگاه و جایگاه والایش ساخته است.

پایان سخن اما در بیان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) زیباتر و گویاتر است. حضرت از جبرئیل پرسید کدام مکان نزد خدا محبوب است؟

جبرئیل پاسخ داد مساجد.

مطالب مرتبط:
برچسب ها: مسجد اذان 
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
سرباز صفرداخلی
وبلاگ نویسان استان لرستان